Ondernemersflits: Atelier AE

Atelier AE

Glasfusing…..
Achter de oude tandartspraktijk wordt getoverd met glas. En dat al een aantal jaren lang.
Er is een groot hek waarachter een sprookjeswereld schuil gaat. Dat hek trouwens, is er om te voorkomen dat één van de honden wegloopt.

Ik word warm welkom geheten door Annemarie Elberse. Haar domein, werkplaats en expositieruimte, wordt omgeven door een lommerrijke tuin met mooie doorkijkjes. Het licht speelt haar spel, deze dag in augustus en het regent gelukkig niet tijdens het bezoek. Het is een heerlijke plek. Er staan en hangen verschillende glasobjecten die de inrichting van de tuin benadrukken. Maar het is ook een plaats waar de glasobjecten tot hun recht komen of het nu in de tuin is of in de werkplaats annex expositieruimte.

In de lichte expositieruimte staan een paar bijzondere werken, waarvan er een aantal binnenkort ook in Emmen te bewonderen zijn. Daarnaast is een gedeelte ingericht als werkplek. De oven neemt de meest opvallende plek in. De eerste indruk is dat er een badkuip staat. Verder staan er een aantal glasplaten in verschillende kleuren en structuren.
De rondleiding en de verhalen vorderen vanzelfsprekend

 Het atelier
Het atelier is niet één, twee, drie te vinden. Het bordje bij de weg verwijst naar het hek waarop aangegeven staat dat het atelier open is. Onderweg ben ik al op zoek naar een ingang, maar er is alleen een bakje aanwezig voor de post.

Kom maar achterom!

Langs de wanden staan de meeste objecten opgesteld. In het midden staan tafels met materialen waaraan gewerkt kan worden. Het atelier komt heel ruim en licht over. Er is genoeg ruimte om je te bewegen, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je iets omver loopt.

Verhalen van glas
We raken al snel in gesprek over kunst en het kunstenaarschap. Annemarie ziet zichzelf niet als een kunstenaar. In ieder geval wil zij zichzelf niet zo noemen. Ze vindt zichzelf meer een vertaler. Ze vertaalt foto’s, herinneringen, emoties, ideeën naar werken in glas.
Vanuit haar betrokkenheid bij de maatschappij (de manier waarop de mens met de omgeving omgaat), vertaalt zij haar visie daarop in glas. En het beeld waar het glasobject voor staat, kan worden versterkt door het toevoegen van een tekst. Ook de teksten bij het glasobject of sieraad maakt ze zelf.

Waardoor is de keuze op het werken met glas gevallen?

Na een opleiding aan de fotovakschool in Apeldoorn gevolgd te hebben, heeft Annemarie een aantal werkvormen uitgeprobeerd om met het fotograferen te combineren. Bij fotograferen is licht een belangrijk onderdeel. Om alle aspecten van een glasobject waar te kunnen nemen
is licht ook een belangrijk aspect.
Het werken met een materiaal waarbij licht zo’n belangrijke rol speelt vindt Annemarie fascinerend. Foto’s zijn inspirerend om te maken, en vervolgens
is het maken van glasobjecten een uitdaging voor haar.

Aspecten van glas
Hoe zit dat nou met glas. Ik heb wel eens een documentaire gezien over glasblazen, maar wat is glasfusing?
Glasfusing is niets meer en niets minder dan smelten van glas. Hierdoor kunnen verschillende lagen glas aan en op elkaar gesmolten worden waardoor het één geheel wordt. Als Annemarie een idee voor een object heeft, begint ze met het snijden van glas in de vorm die ze heeft bedacht. Gekleurde stukken gesneden glas worden gecombineerd met transparant glas om de gewenste vorm en maat te krijgen. Dit geheel wordt in de oven gelegd en dan begint een proces van heel geleidelijk opwarmen tot een maximum van ongeveer 800 C en nóg geleidelijker afkoelen. Al met al ligt het glas zo’n kleine 24 uur in de oven. Ook dit ambachtelijke deel van het proces vindt Annemarie heerlijk om te doen.

Met het smelten van glas kan ‘gespeeld’ worden. Bijvoorbeeld glas krimpt als je een enkele laag gebruikt. Meerdere lagen glas vloeien uit tot een groter geheel dan het oorspronkelijke object. Dat heeft te maken met de eigenschap van glas dat het liefst een dikte van ong. 7 mm aan neemt.
Verder kun je kiezen om wel of geen luchtbelletjes te laten insluiten door het glas korter de tijd te geven om zacht te worden.
Het is ook mogelijk om te schilderen op glas (met verf, gemaakt van glas). De afbeelding die geschilderd wordt op het glas, wordt in het object opgenomen.
Of afdrukken in het glas achterlaten door er speciaal, in de gewenste vorm geknipt of gesneden vezeldoek onder te leggen.
Kortom er zijn voor Annemarie mogelijkheden genoeg om zich uit te leven.

Een factor waar bij het stoken goed rekening mee gehouden moet worden is dat er stress in het glas kan optreden….
Dan is er ergens in het hele stookproces iets niet helemaal goed gegaan. Resultaat is dat het gestreste glas gaat breken. Vaak vind je het object dan al gebroken in de oven, maar zelfs na enkele jaren kan het glas spontaan breken!

Wil je een bolle of holle vorm in het object dan kan er gebruik gemaakt worden van een mal. Uitgangspunt is altijd een platte vorm. Na de eerste keer verwarmen kan de platte vorm in of over een mal worden gelegd waarop het nog een keer verwarmd moet worden om de vorm aan te nemen. Hierbij is de tijd waarop het verwarmd wordt mede verantwoordelijk voor de uiteindelijke vorm van het werk.

 


Het object dat hiernaast staat afgebeeld wordt niet verkocht.

               Het is getiteld: Buitenhart
“Op een stevige bodem staat de bron waaruit de inspiratie opborrelt”.

 

 

 

 

 

Tussen de bomen hangen vensters waarmee Annemarie de toeschouwers toewenst, hun wereld kleur te geven.

 

 

 

       Dit glasobject is getiteld:

            Schaduwvrouw

Soms in de schaduw van die ander,
   vaker in de schaduw van jezelf

 


 

 

Annemarie maakt eigen werk maar werkt ook voor opdrachtgevers. Hierbij is het gesprek met de opdrachtgever de inspiratiebron om met de opdracht aan de gang te gaan. De vertaling van het idee in glas is de uitdaging. De opdrachtgever wordt gaandeweg het proces op de hoogte gehouden van de vorderingen.

Naast het werken met glas geeft Annemarie graag uitleg aan geïnteresseerden in het atelier en verzorgt ze (interactieve) lezingen op locatie. In beide gevallen op aanvraag. Daarnaast exposeert zij ook op andere locaties. Bijvoorbeeld tijdens ArtEvent in Emmen. Dan staat werk van haar van 10 tot 25 september bij Blokker aan de Noorderstraat in de etalage. Het thema voor dit jaar is ‘Red de rivierdolfijn’. Ze heeft daarvoor speciaal een drieluik gemaakt waarin tot uitdrukking wordt gebracht dat van sommige dieren straks alleen nog een afdruk overblijft als we niets doen…….

www. atelierae.eu
info@atelierae.eu
06-50227289

Tekst en Foto's: Claris Bakker

Fotoalbum

Archief

 

 

 

 

Naar archief